KEMASUKAN TRAFIK LUARBIASA

Slideshow

KENYATAAN PENULIS/PELUKIS

" Warna melambangkan kenyataan kehidupan, ketahanan diri,kejujuran,keikhlasan,kecintaan,
keharmonian dan harapan. Pengertian pada warna terlalu infiniti tertakluk pada kefahaman kita terhadap kehidupan. Dalam diri kita harus ada sikap kesederhanaan,bertimbangrasa dan toleransi serta memahami setiap aspek ekspresi yang kita laksanakan.Kita tidak mampu hidup bersendirian kerana lakaran perjalanan kita agak sumbang dan kaku.Dunia ini tercipta untuk kita menghayati isi kandungnya. "

BUKU-BUKU JUALAN TERBAIK

Jumaat, 2 April 2010

PENTERJEMAHAN KARYA 1

Apabila sesuatu karya lukisan dibuat,seseorang pelukis mempunyai pandangan dan jalan ceritanya tersendiri untuk mentafsirkan hasil karyanya.Begitu juga dengan karya saya. Saya begitu gemar memilih hutanrimba sebagai 'subject matter' saya. Kenapa memilih hutanrimba? Ada pelbagai aspek dan rangkuman yang begitu saya kagum apabila berada dihutanrimba.Ciri-ciri dan aspek-aspek ini begitu sinonim dengan kehidupan seharian kita sebagai manusia. Unsur-unsur mistik umpamanya banyak terdapat dihutanrimba begitu juga unsur-unsur alam menyelubunginya. Tidaklah keterlaluan jika saya ungkapkan bahawa hutanrimbalah titik bermulanya sesebuah kehidupan didunia ini. Kita mudah mendapat ketenangan,keharmonian,keselesaan dan cabaran apabila berada dihutanrimba. Adakala kita mengalami kedamaian,terpencil dan tersendiri tatkala menikmati alam hutanrimba sesuatu yang sukar dan jarang kedapatan apabila berada didunia luar yang biasa kita lalui.


Ini merupakan peringkat permulaan saya berkarya yang mana ianya masih ditahap 10% siap dan ketika ini saya melakarkan sketsa saya secara 'monotone' dengan sentuhan strok berus bersahaja dan longgar bagi menggambarkan situasi unsur 'spritual' yang terdapat dihutanrimba. Saya cuba gabungkan unsur-unsur ini dengan elemen-elemen angin dan air. Jika diteliti dengan rapi kita dapat melihat keseragaman antara unsur-unsur itu yang diolah.Warna gelap menceritakan bermulanya sesuatu dalam kehidupan akan tetapi membawa pelbagai tafsiran dan makna. Pada kebiasaanya saya akan terus bermain dengan berus diatas kanvas dan mengikut gerak naluri saya yang diberpandukan ilham dari minda. Inilah yang dimaksudkan ekspresi jiwa. Tanpa sebarang rujukan olahan itu disempurnakan dalam masa yang singkat dan terhenti begitu sahaja. Saya cukup gemar dan terpesona dengan gerakan ini yang mana ianya begitu mengujakan diri saya. Saya begitu bersemangat ketika berkarya sesuai dengan apa yang ingin saya lontarkan keatas kanvas itu..SPIRIT yang bermaksud semangat.


Penggunaan monotone pada peringkat ini hanyalah untuk saya memperolehi jalinan cerita dan mesej yang ingin saya sampaikan selari dengan tajuk karya yang akan saya judulkan. Ianya tidak akan berhenti begitu sahaja berkemungkinan saya akan adunkan dengan warna-warna lain agar identiti karya saya tidak lari dan terdapat kesinambungannya. Ini adalah disebabkan saya lebih gemar berkarya dalam bentuk bersiri agar jalan penceritaannya mudah difahami dan diertikan.




























Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MINDSKETCHING

SESUATU YANG ISTIMEWA

HADIAH UNTUK YANG TERISTIMEWA

VIDEO TERHANGAT DIPASARAN

PERMAINAN DAN HIBURAN