KEMASUKAN TRAFIK LUARBIASA

Slideshow

KENYATAAN PENULIS/PELUKIS

" Warna melambangkan kenyataan kehidupan, ketahanan diri,kejujuran,keikhlasan,kecintaan,
keharmonian dan harapan. Pengertian pada warna terlalu infiniti tertakluk pada kefahaman kita terhadap kehidupan. Dalam diri kita harus ada sikap kesederhanaan,bertimbangrasa dan toleransi serta memahami setiap aspek ekspresi yang kita laksanakan.Kita tidak mampu hidup bersendirian kerana lakaran perjalanan kita agak sumbang dan kaku.Dunia ini tercipta untuk kita menghayati isi kandungnya. "

BUKU-BUKU JUALAN TERBAIK

Jumaat, 22 Januari 2010

TEMA-TEMA KARYA

TEMA-TEMA :  1. VIRGIN JUNGLE ( HUTAN DARA )
                       2.  SOUL OF THE JUNGLE  ( JIWA RIMBA )
                       3.  SPIRIT OF THE JUNGLE ( SEMANGAT RIMBA )






Hutanrimba pada kebiasaan dan selalunya digambarkan sebagai suatu tempat yang menakutkan, penuh misteri, tidak selesa untuk dikunjungi dan amat sukar untuk dijelajahi. Lumrahnya apabila diperkatakan akan Virgin Jungle ( Hutan Dara) ianya akan memberi kita kepada satu tanggapan bahawasanya sesuatu yang belum diterokai, diusik dan disentuh serta merujuk kepada keseluruhan keujudannya. Manusia akan selalu mempunyai tafsiran yang mendalam terhadap menentukan keadaan komponen fizikal hutanrimba itu termasuk keadaan eko-sistemnya serta terpukau melihat kehebatan kejadiannya. Dalam konteks ini perpisahan yg ketara dengan manusia serta sifat tidak menerimanya menyatakan ada unsur-unsur persahabatan yg ujud. Hutanrimba pada amnya dirujuk kepada kewanitaan jika diambilkira kejantinaanya dan ini menjadi identiti bagi manusia untuk menerangkan kejadian hutanrimba itu.

Hutanrimba yang mempunyai semangat tempat pada tahap yang berlainan bergantung pada keadaan fizikalnya selalu dialami oleh manusia apabila berada didalamnya disamping pelbagai tanggapan dan pandangan orang ramai terhadap hutan itu sendiri. Perjalanan kehidupan pelukis didalam penggembaraannya semasa berada didalam hutan hampir lebih 15 tahun dinyatakan dalam karya-karyanya. Penghayatan dan kecenderungan beliau terhadap alam semulajadi dapat dilihat dengan jelas pada setiap karya yang dihasilkan. Ekspresi-ekspresi bersahaja berserta dengan lakaran-lakaran dan sentuhan berusnya menceritakan pengalaman beliau.  Beliau mengambarkan pengalaman spiritualnya dengan mempelawa kemasukan unsur luaran berbanding dengan mengosongkan ruang pada dirinya serta menumpukan sepenuhnya pada keadaan sebenar fizikal hutan itu tersendiri. Pada hakikatnya beliau dapat merasai keujudan kedua-dua unsur itu dan ianya saling berkait. Perkataan         ' semangat ' dan ' jiwa ' serta konsep pencantuman yang begitu hampir kepada alam semulajadi ditafsirkan dalam pelbagai rupa termasuk kepada gaya hidup manusia masakini dan lebih dekat lagi bagi memperkatakan kehidupan manusia itu amnya. Bagi pelukis beliau beranggapan bahawa hutan adalah permulaan sesuatu kehidupan samaada dilihat dari sudut pengertian hutan itu secara abstrak maupun fizikal sebenarnya. Dalam konteks ini beliau menyamakan hutan dengan kehidupan harian manusia pada semua tema-tema karyanya.






THE THEMES: 1. VIRGIN JUNGLE
                       2. SOUL OF THE JUNGLE
                       3. SPIRIT OF THE JUNGLE

The jungle is often described as mysterious, impenetrable, uncomfortable and inaccessible. The virgin jungle is a commonly used phrase and relates to the descriptions of it being UNTOUCHED and whole. Most people would often launch an in-depth description of the physical component of the ecosystem, marveling at the complexity of its functions being clearly impressed with its sophistication. In this context, descriptions of its separateness from people and its lack of personal becomingness suggest that there is an inherent friendliness. Reference to the gender of nature and the jungle were only occasional but were consistently feminine.


Spirit of place while on one level inherent in the physical environment is experienced by human beings through a myriad of different world-views and discourses. The socially-constructed aspects of spirit of place necessarily create diversity. The soulful relationships with the nature may let the artists to articulate and communicate such numinous and nebulous experiences and concepts as spirit of place. The expressions are inspiring and can reach people on a deep soul level. On the border between light and dark we dwell, between the familiar tamed land of the bright green rolling dairy pastures and the mysterious writhing intertwining of life-death-life in the shadowy green. The artist described spiritual experiences in the jungle as though he was allowing the outside into him rather than trying to preserve the space for himself by shutting out noise or things of that sort. He could feel the spiritual connections. The word ‘soul’ and ‘spirit’ and the concepts of merging and being at one with the nature were largely confined to the alternative lifestyles and to a lesser extent the environmental activists. To the artists the jungle is the place where life begins. In this context the artist is relating the jungle with our daily life in most of his artworks under the themes

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MINDSKETCHING

SESUATU YANG ISTIMEWA

HADIAH UNTUK YANG TERISTIMEWA

VIDEO TERHANGAT DIPASARAN

PERMAINAN DAN HIBURAN