KEMASUKAN TRAFIK LUARBIASA

Slideshow

KENYATAAN PENULIS/PELUKIS

" Warna melambangkan kenyataan kehidupan, ketahanan diri,kejujuran,keikhlasan,kecintaan,
keharmonian dan harapan. Pengertian pada warna terlalu infiniti tertakluk pada kefahaman kita terhadap kehidupan. Dalam diri kita harus ada sikap kesederhanaan,bertimbangrasa dan toleransi serta memahami setiap aspek ekspresi yang kita laksanakan.Kita tidak mampu hidup bersendirian kerana lakaran perjalanan kita agak sumbang dan kaku.Dunia ini tercipta untuk kita menghayati isi kandungnya. "

BUKU-BUKU JUALAN TERBAIK

Jumaat, 22 Januari 2010

PERIHAL PELUKIS

PERIHAL PELUKIS- AZLAN ADAM


Dinamik,terserlah dan menarik- menggunakan sifat-sifat ini untuk mengambarkan hasil karya pelukis ini adalah agak keterlaluan tetapi untuk menyatakan lukisan Azlan Adam,pelukis anak watan Malaysia bukanlah sesuatu yang sengaja untuk diperbesarkan. Disamping sebagai seorang pelukis beliau juga adalah profesional seni. Minatnya yang begitu mendalam membuatkan beliau bertekad untuk menjadi pelukis sepenuh masa dan memilihnya sebagai satu kerjaya.

Azlan telah berjaya mengadakan unsur-unsur dan ciri-ciri khas didalam setiap hasil karya beliau yang terserlah,terang dan cemerlang warnanya. Minat dan kecenderungan beliau dalam senitampak tergolong dalam 3 cabang/aliran iaitu decorative naive,modern art dan abstrak.

Di peringakat awal penglibatan beliau dalam bidang senitampak kecenderungan Azlan adalah dalam aliran decorative naive dan modern art  sebelum beliau beralih kepada abstrak pada 2000. Beliau sekarang merupakan seorang pelukis Ekspresinis Abstrak yang telah berkecimpung dalam bidang senitampak hampir 20 tahun. Ekspresinisma Abstract adalah satu aliran senitampak dimana pelukis akan mengekspresisasikan sepenuh dirinya dengan pengunaan bentuk dan warna. Ia menjurus kepada penyataan emosi daripada objek. Hampir keseluruhan pelukis dalam aliran ini menggunakan kanvas yang besar,warna yang dramatik dan strok berus yang longgar. Ia juga merupakan seni dalaman emosi, seni ketegangan minda yang menentang akan kesedaran bentuk yang menyelubungi kehidupan manusia hari ini.

Azlan begitu teruja mengalirkan keinginan dalamnya, perasaan dan ekspresi jiwanya keatas kanvas sehingga setiap bentuk akan diwakili oleh garisan,gurisan dan warna. Pada keseluruhannya karya beliau menampakkan penggunaan strok berus bersahaja ditindih dengan garisan dan titik yang berulang. Beliau juga begitu tertarik dengan ekspresisasi dan strok berus bersahaja serta sentuhan diatas kanvas.
Kebanyakkan hasil karya beliau menonjolkan evolusi persekitaran, kebebasan pemikiran,cinta,kecantikan,kejujuran,kebenaran dan ketulusan kehidupan.

Baru-baru ini beliau menemukan dan mengembangkan siri-siri MIND SKETCHING, satu lagi perjalanan penemuan yang menunjukan dimana setiap apa yang kita lakukan ianya dimulakan dan digerakkan oleh minda kita.



ABOUT THE ARTIST


Dynamic, vibrant, impressive – using these adjectives to describe an artist’s work may sound a bit over the top. But when describing the works of home-grown Malaysian artist Azlan bin Adam, it is certainly no exaggeration.

Azlan has established distinctive elements and characteristics in his works of bold, vibrant and brilliant colours. His forte and passion lie in three different branches of art: decorative naïve, modern art and abstracts.


He first started painting decorative naïve and modern art before moving to abstract art in 2000. He now fashions himself as an expressionist abstract artist who has been actively involved in the art community for almost 20 years. Abstract expressionism is a form of art in which the artist expresses himself purely with the use of form and colour. It emphasized the depiction of emotions rather than the objects. Most artists of the movement favor large canvasses, dramatic colours and loose brushwork. It is also the art of the emotive, the art of tension provoked by consciousness of the forms which surround modern human kind.

He really enjoys transforming his inner desire, feelings and expression of soul on the canvas until the forms are totally represented by lines and colours. His artworks are dominantly represented by spontaneous brush strokes overlapped by repeated lines and dots. He liked the expressive and spontaneous brush strokes and gestures on the canvas. His works depicted the evolution of nature, freedom of mind, love, beauty, honesty, the truth and thoughts of life.

He recently acquired, and developed, the MIND SKETCHING series – another journey of discovery indicating that everything we do it is started and initiated by our mind.



KENYATAAN PELUKIS

" Warna adalah kenyataan kehidupan,harmoni,ketahanan diri dan harapan. Warna-warna terang dan terserlah saya membentuk suatu kaedah saintifik untuk pemyembuhan minda dan terapi warna bagi mata. Ekspresinisma Abstrak adalah suatu bentuk meluahkan perasaan dalaman diri dimana ianya tidak tertakluk kepada formaliti seperti menurut dan mengikut peraturan dan garis panduan bagi menghasilkan bentuk,rupa maupun penggunaan warna "

ARTIST STATEMENT


“ Colours represent statement of life, harmony, survival and hope. My strong and bold colours form a scientific approach of healing minds and eyes colour therapy. It also unwinds and exhilarates the mood of the viewers. Abstract Expressionism is a form of expressing inner feelings where I am not bound by formalities such as following and adhering to the rules and guidelines of shape and form as well as colours used.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MINDSKETCHING

SESUATU YANG ISTIMEWA

HADIAH UNTUK YANG TERISTIMEWA

VIDEO TERHANGAT DIPASARAN

PERMAINAN DAN HIBURAN