KEMASUKAN TRAFIK LUARBIASA

Slideshow

KENYATAAN PENULIS/PELUKIS

" Warna melambangkan kenyataan kehidupan, ketahanan diri,kejujuran,keikhlasan,kecintaan,
keharmonian dan harapan. Pengertian pada warna terlalu infiniti tertakluk pada kefahaman kita terhadap kehidupan. Dalam diri kita harus ada sikap kesederhanaan,bertimbangrasa dan toleransi serta memahami setiap aspek ekspresi yang kita laksanakan.Kita tidak mampu hidup bersendirian kerana lakaran perjalanan kita agak sumbang dan kaku.Dunia ini tercipta untuk kita menghayati isi kandungnya. "

BUKU-BUKU JUALAN TERBAIK

Sabtu, 29 Mei 2010

WARNA DALAM KEHIDUPAN

Warna merupakan sesuatu yang begitu sinonim dan akrab dengan kehidupan kita. Kita mengenali apa jua kejadian secara fizikalnya diatas muka bumi melalui warna. Warnalah yang memberi kita gambaran atas sesuatu. Dengan warna jua kita mentafsir akan sesuatu yang dijadikan. Apabila celik saja kita dari tidur kita akan dilihatkan dengan segala macam kejadian dan bentuknya melalui warna yang ada. Daun-daun dan tumbuhan berwarna hijau,langit berwarna biru,awan berwarna putih,tanah berwarna coklat dan keperang-perangan serta juga air laut yang berwarna biru kehijau-hijauan. Api yang gunanya untuk memasak makanan kita didapur berwarna merah,matahari berwarna kekuningan juga buah yang masak ranum samaada berwarna kuning maupun merah. Manggis berwarna hitam apabila masak tetapi hijau tatkala muda begitu juga jambu susu yang berwarna putih. Kenapa begitu kejadian warnanya? Adakah warna setiap kejadian ini ada maksud yang tersirat? Sudah pasti sesuatu yang terjadi ini ada sebab disebalik keadaan dan rupa bentuknya.

Jika ditakdirkanlah segala kejadian yang ada diatas muka bumi ini hanya mempunyai satu warna dapatkah kita mengetahui,mengenali dan mentafsir akan ujudnya? Mampukah mata kita menerima hanya satu warna bagi segala kejadian? Cuba bayangkan pabila terbuka sahaja mata kita hanya gelap yang kita nampak. Kita tidak dapat membezakan apa jua kejadian. Segala-galanya pada kita tiada kelihatan.Sedangkan dengan keadaan alam yang begitu gelap dari pandangan kita menjadian kita bercelaru inikan pula jika satu warna sahaja bagi setiap kejadian. Mata kita dicipta untuk menerima kejadian warna yang terang dan menyenangkan hati dan perasaan kita. Mata kita tidak mampu bertahan dengan keadaan yang gelap. Kita seolah-olah hilang panduan dan arah.Dapatkah kita menerima hakikat kejadian jika dibandingkan sebelum ini kita dapat melihat pelbagai bentuk kejadian dan warna sedangkan ketika ini hanya satu warna sahaja yang mampu kita lihat? Warna ada kekuatan yang tersendiri dan dengan warnalah kita dapat membezakan antara satu kejadian dengan kejadian yang lain. Dengan pancaindera mata kita mampu dan dapat melihat kejadian diatas muka bumi ini dengan seribu rahmat dan nikmat.

Persoalan yang mungkin timbul jika sayur-sayuran yang kini berwarna hijau ditukarkan kewarna hitam. Buah-buahan yang muda berwarna hijau pabila masak ranum berwarna kuning,merah,hitam serta putih ditukar menjadi biru muda. Tanah yang berwarna perang atau coklat ditukar berwarna hijau. Langit yang berwarna biru ditukar dengan warna coklat samaada siang atau malam. Air yang kita minum berwarna keemasan juga api yang memanaskan masakan kita berwarna hitam. Mampukah kita menikmati kehidupan ini seperti kita alami sekarang jika kita menerima pertukaran warna dalam kejadian yang dinyatakan tadi? Yang mungkin menjadi persoalan besarnya adalah sanggupkah mata kita menerima keadaan ini?  Nasi dan susu yang pada kebiasaannya berwarna putih bertukar menjadi hitam atau merah. Tertelankah kita makanan ini jika begitu warnanya? Segala-gala kejadian yang dicipta dengan warna yang tersendiri ada rahsianya pada Yang Maha Esa sesuai dengan kehendak dan naluri manusia yang menggunakannya. Sepatutnya kita bersyukur dengan apa jua yang kita nikmati tanpa sebarang rasa gundah dan  kesal. Sesuatu yang terjadi ada kegunaannya kepada kita sebagai hambaNya dimuka bumi ini. Warna juga memberi corak kepada kehidupan kita. Justeru itu setiap kejadian mempunyai warna yang tersendiri dan mengandungi rahsia kejadiannya Kita diberi akal untuk berfikir dengan warasnya maka ketahuilah rahsia ini agar kehidupan kita lebih bermakna bagi mereka yang mahu memahaminya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MINDSKETCHING

SESUATU YANG ISTIMEWA

HADIAH UNTUK YANG TERISTIMEWA

VIDEO TERHANGAT DIPASARAN

PERMAINAN DAN HIBURAN