KEMASUKAN TRAFIK LUARBIASA

Slideshow

KENYATAAN PENULIS/PELUKIS

" Warna melambangkan kenyataan kehidupan, ketahanan diri,kejujuran,keikhlasan,kecintaan,
keharmonian dan harapan. Pengertian pada warna terlalu infiniti tertakluk pada kefahaman kita terhadap kehidupan. Dalam diri kita harus ada sikap kesederhanaan,bertimbangrasa dan toleransi serta memahami setiap aspek ekspresi yang kita laksanakan.Kita tidak mampu hidup bersendirian kerana lakaran perjalanan kita agak sumbang dan kaku.Dunia ini tercipta untuk kita menghayati isi kandungnya. "

BUKU-BUKU JUALAN TERBAIK

Isnin, 29 Mac 2010

KARYA BERSIRI

Setiap pelukis mempunyai citarasa dan pandangan yang berbeza-beza mengenai perihal subjek atau motif yang ingin dipertengahkan. Selalunya bergantung kepada mesej dan jalan cerita yang ingin disampaikan kepada umum. Ada segelintir dari mereka memilih untuk mempelbagaikan karya yang ingin dihasilkan samaada perihal subjek atau motif serta juga jalan cerita dan mesej yang berlainan. Tiada rentetan dan kesinambungan antara satu karya dengan yang lain. Ini bagi memudahkan mereka untuk menumpukan perhatian sepenuhnya kepada penghasilan sesuatu karya lukisan. Tema dan tajuk lukisan juga tidak sama dan sinonim. Jadi tidak hairanlah pelukis sedemikian mempunyai bermacam-macam penceritaan dalam karya mereka dan adakala jelas kelihatan dengan begitu ketara perbezaannya karya-karya lukisan tersebut. 

Lain pula kisahnya bagi pelukis yang gemar menghasilkan karya lukisan dalam bentuk bersiri. Pada pandangan mereka cara dan kaedah yang digunapakai lebih memudahkan orang ramai serta peminat senilukis untuk memahami mesej dan jalan cerita karya lukisannya. Bagi orang ramai dan peminat senilukis pula mereka lebih cenderung untuk memiliki karya lukisan yang mempunyai rentetan penceritaan serta kesinambungan apatah lagi sekiranya keseluruhan mesej dan perihal subjek karya itu ada kena mengena dengan kehidupan mereka. Sesebuah karya lukisan yang senang di ertikan maksud dan bersiri penghasilannya akan menjadi pilihan kepada peminatnya.

Dalam menghasilkan karya bersiri seseorang pelukis perlu peka kepada keadaan semasa dan minat pembeli. Jangan sesekali bagi seorang pelukis mengadakan lukisan yang diluarkan jangkauan minda dan kefahaman mereka biarkan dibuat secara bersiri. Jalan cerita yang ingin disampaikan akan menjadi celaru dan lemah disebabkan pelukis itu sendiri tiada mengetahui secara mendalam akan mesej lukisan itu. Kesedaran dan ketelitian terperinci akan sesuatu perihal subjek atau motif juga perlu kerana ini akan menjadi satu penanda aras bagi menentukan kekuatan karya yang dihasilkan apa lagi jika ia bersiri. Kelemahan dalam hal ini ada kaitan terhadap  kurangnya penerimaan orang ramai atau peminat seni lukis akan karya tersebut serta menjejaskan pemasaran dan jualan.

Kenapa perlu bersiri?

1. Terdapatnya pengikut setia
2. Memudahkan pemasaran dan jualan
3. Lebih penerimaan dan kefahaman
4. Menonjolkan identiti pelukis
5. Satu penjenamaan dan ' trademark '
6. Impak dan keberkesanan jalan cerita

Pada kesimpulannya karya lukisan yang dihasilkan secara bersiri mempunyai banyak kelebihan dari lukisan yang pelbagai jalan cerita atau tidak bersiri. Secara umumnya lukisan yang bersiri mendapat sambutan yang lebih dari pasaran terutama bagi golongan yang benar-benar mengetahui dan memahami senilukis. 

Ahad, 28 Mac 2010

PENGRITIK SENILUKIS

2009 January


"Variegated Vegetation"

Lush and generous, Adam Azlan's paintings depict prelapsarian jungles in perpetual celebration. The vibrant color and spontaneity of the festive flora suggest a lineage shared with jazz. Azlan makes use of forms inspired by reality, but also incorporates the abstract. Some plant life seems invented, improvised as the plant life of the deepest parts of the ocean sometimes seems. For Azlan, it is not enough to show lots of vegetation. There is a spiritual and emotional quality to the jungle, which he undoubtedly values greatly, and some of his trees a more like flowing souls.

As crowded with branches and vines as the compositions might get, the result is not a competition, but rather a harmony. The notion of "survival of the fittest" does not yet exist in this world. None of the forms Azlan uses are much more complex than those scrawled on the inside of ancient caves, but the aggregation is certainly sophisticated like a collection of Seurat's dots. Rudimentary shapes are an apt choice for a "virgin jungle." It takes a mature artist to show such restraint while maintaining a compositional complexity that puts the suspicious viewer at ease.


-Eugene Hwang




© 2008 Gallerie Icosahedron, Inc. All rights reserved.
27 North Moore
New York, NY 10013
Website designed by Robert Berry

Sabtu, 27 Mac 2010

PENGHASILAN KARYA BARU 4

    KESINAMBUNGAN JUNGLE SERIES


...lakaran monotone diperingkat awal. Penyiapan kerja-10%.



..adunan dua warna. Menampilkan strok berus bersahaja

PENGHASILAN KARYA BARU 3

     KESINAMBUNGAN JUNGLE SERIES

..lagi siri hutanrimba. Peringkat awal. Penyiapan kerja, 30%.
Lakaran terus keatas kanvas dibuat pada 16hb Februari 2010.



...adunan warna terang,lembut dan terserlah.



..gabungan antara hutanrimba dan realiti kehidupan.


PENGHASILAN KARYA BARU 2

     KESINAMBUNGAN JUNGLE SERIES


...lagi siri bertemakan hutanrimba. Masih diperingkat awal
penyiapan kerja (30%)
Lakaran terus keatas kanvas dibuat pada 15hb Februari 2010.




...adunan warna yang terang dan lembut.

PENGHASILAN KARYA BARU 1

     KESINAMBUNGAN  JUNGLE SERIES


...lagi siri bertemakan hutanrimba. Masih di peringkat awal( penyiapan kerja-30% ).
Lakaran terus keatas kanvas pada 15hb Februari 2010.


...menggunakan warna-warna pastel, lembut dan terserlah.
Adunan warna bagi menceritakan keadaan hutanrimba dan kehidupan.

Ahad, 21 Mac 2010

TEMA DAN TAJUK LUKISAN

Setiap lukisan yang dihasilkan terlebih dahulu ditentukan akan temanya. Tema ini akan menjadi garis panduan oleh seseorang pelukis untuk menjalinkan satu penceritaan dalam menghasilkan karya lukisannya. Pada kebiasaannya pelukis yang melazimkan penghasilan karyanya dalam bentuk bersiri akan menggunakan kaedah ini. Ini diperlukan agar terdapat kesinambungan dalam setiap karyanya dan menampakkan jalan cerita yang mudah difahami dan diertikan.Dari sudut seni lukis dan pasaran kaedah ini menonjolkan kesungguhan pelukis dalam memertabatkan idealogi dan citarasanya terhadap apa yang ingin disampaikan kepada umum. Ia juga memudahkan orang ramai mengikuti perkembangan pelukis itu serta perjalanan seninya. Rata-rata pelukis yang telah menempah nama dalam persada seni lukis dunia menjalinkan cara ini.

Setelah tema ditetapkan barulah tajuk lukisan itu diberi nama samaada sebelum lukisan dihasilkan atau selepas ianya disiapkan. Kronologi kesinambungan karya lukisan itu secara bersiri memberi satu ' penjenamaan tajuk ' bagi memudahkan untuk memahami akan maksud dan penceritaannya. Kadangkala terdapat kesaksamaan dan hampir serupa bagi menamakan sesebuah tajuk sesebuah lukisan. Kebiasaanya tajuk yang diberi mudah difahami dan diertikan oleh orang ramai. Selalu juga tajuk yang diberi tidak mengambarkan cerita sebenar apabila dirujuk kepada karya lukisan tersebut. Ini adalah pelukis cuba ' menyorokkan ' cerita sebenar dalam karyanya.

Ada dikalangan pelukis yang tidak mementingkan atau menentukan tema dan tajuk bagi menghasilkan karyanya. Kebiasaannya mereka akan terus menghasilan karya mereka samaada berpandukan idea yang datang secara spontan maupun dari lakaran-lakaran yang telah mereka sediakan terlebih dahulu sebagai rujukan. Ini akan lebih memudahkan mereka terus berkarya tanpa sebarang gangguan untuk memikirkan tema dan tajuk lukisan mereka. Mereka lebih gemar untuk menamakan tema dan tajuk lukisan mereka setelah ianya sempurna dihasilkan. Bagi kaedah ini tumpuan lebih diberikan kepada penghasilan karya itu.

Kekuatan seorang pelukis adalah terletak kepada kemampuannya untuk menghasilkan lukisan walaupun apajua tema dan tajuk diberi. Ini adalah kerana pelukis boleh dianggap 'perpustakaan bergerak' atau 'a walking library'. Pelukis terlalu peka akan persekitaran. Mereka akan menyampaikan apa jua pendangan mereka tentang alam sekeliling melalui karyanya. Ini adalah perjuangan mereka.

Dekatilah diri anda dan cuba menyelami hatibudi dan pemikiran seorang pelukis. Bincanglah apajua tajuk mengenai kehidupan pasti anda akan terpesona dengan kemampuan mereka melontarkan buah fikiran. Jadi tidak hairanlah seorang pelukis mampu menghasilkan sebarang bentuk lukisan berpandukan tema dan tajuk yang anda kehendakki. Itulah realitinya seorang yang bergelar pelukis.

Rabu, 17 Mac 2010

NILAI SEBUAH KARYA LUKISAN

Apabila kita melihat sebuah lukisan disamping keterserlahan ianya di hasilkan kita juga merasa teruja akan harga atau nilai nya. Samaada mampu dimiliki atau tidak bukan menjadi ukuran kepada si pelukis. Yang penting bagi mereka adalah persepsi,tanggapan dan penerimaan orang ramai terhadap karya mereka. Hanya mungkin segelintir pelukis yang menitikberatkan harga atau nilai sesebuah karya lukisan mereka. Ini adalah sekadar satu penanda aras bagi memaklumkan kepada pasaran lukisan. Adakah harga yang ditawarkan itu memadai atau tepat nilainya pada karya itu? Disini hasil karya sesebuah lukisan itu dianggap satu jenama atau produk maka perlulah diianya diletakkan harga agar diketahui umum sekira ada yang minat untuk memilikinya.

Harga atau nilai sesebuah karya bukan hanya bergantung kepada hasil kerja,kehalusan,tersendiri maupun impaknya akan tetapi bergantung juga kepada kehendak pasaran. Bagi pelukis yang peka akan kehendak dan permintaan pasaran hasil karya mereka mudah dipasarkan. Selain itu harga yang ditawarkan begitu memadai dan mampu oleh kebanyakkan orang juga memainkan peranan penting bagi permintaan yang tinggi serta berterusan. Hanya pelukis yang mengambil masa yang panjang untuk menyiapkan karya lukisannya meletakkan harga yang tinggi oleh kerana disebabkan ketidakmampuannya untuk menghasilkan lukisan yang banyak dalam sesuatu jangkamasa. Adakah ini satu ukuran untuk menentukan harga sesebuah karya? Apakah ciri-ciri bagi menentukan nilai atau harganya?

Mungkin beberapa aspek boleh diambilkira oleh pelukis untuk menentukan harga bagi lukisannya diantara adalah :
                               1. Kualiti kerja
                               2. Jangkamasa
                               3. Ketelitian dalam penghasilan
                               4. Pendedahan pelukis
                               5. Keunikan karya
                               6. Penerimaan pasaran
                               7. Mesej yang mudah difahami

Adakala harga sesebuah karya lukisan itu bergantung kepada nilai estitika yang terdapat padanya. Penentuan harga adalah sesuatu yang terlalu subjektif disebabkan perbezaan dua bentuk pasaran iaitu pasaran tempatan dan pasaran terbuka antarabangsa. Kebanyakkan harga pelukis tempatan terlalu rendah dan ketidaksaksamaan jika dibandingkan pada harga pelukis lain didunia. Ada segelintir pasaran lukisan yang terlalu menitikberatkan harga sesebuah lukisan. Jika lukisan itu mampu mempamerkan sesuatu yang begitu terserlah dimata dunia walhal harganya dibawah nilai sebenar lukisan itu berkemungkinan ia tidak mendapat perhatian atau permintaan. Dilain maksud ianya tidak laku disebabkan jurang pemisah antara harga dan kualitinya.

Di Malaysia amnya hampir kebanyakkan karya lukisan pelukis memiliki nilai dan kualiti yang baik. Akan tetapi harga yang ditawarkan terlalu rendah dan ini mungkin menyebabkan permintaan keatasnya agak lembap selain dari kekurangan sokongan.

Kita tidak ada pengkritik karya lukisan. Kita juga tidak ada penilai lukisan. Selain itu kita tidak ada sokongan dari sudut insuran. Rata-rata kebanyakan lukisan yang dibeli diinsurankan dibawah kategori harta dan bukan harta intelek. Adakah ini sesuatu yang baik terutama dari sudut menaikkan nilai sesebuah lukisan? Lukisan akan hanya dibeli atau dimiliki semata-mata sebagai koleksi dan bukan sebuah pelaburan. Kenapa begitu?

Perkembangan seni lukis tempatan tidak akan mampu pergi jauh jika kesemua ini tidak dititiberatkan dan diambilkira dengan serius. Sekali lagi penglibatan pihak tertentu untuk memastikan seni lukis sebagai suatu industri adalah diperlukan. Nilai sesebuah lukisan tidak pernah turun atau dibawah paras sebenarnya akan tetapi keadaan ekonomi seseorang pelukis adakala menidakkan hal ini. Pelukis perlu hidup dan meneruskan kerjayanya.

Tanyalah pelukis maka anda akan dapat jawapannya. Kenali pelukis dan cara hidup serta pandangannya terhadap kehidupan. Mungkin anda teruja dan tersentuh. Pelukis berjiwa halus dan sensitif.

MINDSKETCHING

SESUATU YANG ISTIMEWA

HADIAH UNTUK YANG TERISTIMEWA

VIDEO TERHANGAT DIPASARAN

PERMAINAN DAN HIBURAN