KEMASUKAN TRAFIK LUARBIASA

Slideshow

KENYATAAN PENULIS/PELUKIS

" Warna melambangkan kenyataan kehidupan, ketahanan diri,kejujuran,keikhlasan,kecintaan,
keharmonian dan harapan. Pengertian pada warna terlalu infiniti tertakluk pada kefahaman kita terhadap kehidupan. Dalam diri kita harus ada sikap kesederhanaan,bertimbangrasa dan toleransi serta memahami setiap aspek ekspresi yang kita laksanakan.Kita tidak mampu hidup bersendirian kerana lakaran perjalanan kita agak sumbang dan kaku.Dunia ini tercipta untuk kita menghayati isi kandungnya. "

BUKU-BUKU JUALAN TERBAIK

Selasa, 23 Februari 2010

CORETAN MINDA DAN PANDANGAN AZLAN 2

Kadang-kadang bila direnungkan ada kelucuannya terutama tanggapan masyarakat orang melayu amnya terhadap hal-hal mistik dan gaib. Sesuatu kejadian alam yang sukar dan tidak mampu dilihat dengan mata kasar tetapi ia ujud. Kebanyakkan orang melayu mudah percaya dan menerima apa jua pandangan mengenai alam mistik dan gaib tanpa memikirkan kebenarannya. Mungkin mereka kagum dan asyik bila mendengarnya dan berkemungkinan mereka pernah alaminya. Ada yang menjadi takut dan seram apabila dikisahkan cerita mengenai alam mistik dan gaib ini seolah-olah perkara tersebut menghantui kehidupan mereka walaupun mereka belum pernah lalui.
Mengapa hal ini boleh terjadi dan menjadi salah satu " resam " dalam kehidupan harian orang melayu? Bangsa lain juga yakin dan percaya perkara ini akan tetapi tidaklah seteruk dan seremeh orang melayu.

Selalu kita dengar didalam kehidupan orang melayu akan perkara-perkara seperti kerasukan jin dan hantu,gangguan dari makhluk-makhluk halus dan tersampuk. Mereka yang diganggu terdiri dari lelaki dan wanita,yang dewasa maupun yang muda serta kanak-kanak pun tidak terkecuali. Samaada yang tinggal dibandar,didesa,dikampung maupun dipinggiran hutan atau dihutan sekalipun pernah mengalaminya. Apabila salah seorang dari mereka mengalami gangguan-gangguan tersebut orang melayu pada lumrahnya akan merujuk hal itu kepada bomoh,dukun,tabib dan ustaz. Kumpulan inilah yang bertanggungjawab untuk membantu mereka dalam menangani dan menyelesaikan gangguan itu. Orang melayu begitu yakin dan percaya akan kemampuan kumpulan tersebut untuk membantu mengatasi masalah mereka. Ada yang begitu taksub dan fanatik sekali hinggakan apabila mereka menghadapi apa jua masalah dalam kehidupan harian mereka maka kumpulan yang disebutkan tadi akan dirujuk. Selalunya bukan untuk menyembuhkan atau menghilangkan masalah yang mereka hadapi tetapi mereka lebih gemar mendengar cerita kenapa mereka mengalami masalah itu. Mereka lebih gemar mengumpul cerita dan kisah sedangkan gangguan yang mereka alami itu adakalanya begitu hebat.

Kita memang disarankan agar mempercayai akan keujudan alam mistik dan perkara-perkara ghaib. Ia sebahagian dari kejadian Yang Maha Esa. Akan tetapi janganlah kita keterlaluan didalam mempercayai serta akur akan kehebatannya hingga mengganggu gugat keyakinan dan jatidiri kita. Sebenarnya kitalah yang mengadakan alam mistik dalam diri kita hingga kita lupa akan asal usul kita. Sepatutnya kita perlu menggunakan akal yang diberi serta memikirkan kebenaran akan sesuatu yang dijadikan dan bukan menerima segalanya dengan bulat-bulat. Kita perlu sedar bahawa setiap sesuatu kejadian Yang Maha Esa membawa pengertian yang berbeza-beza dan juga alam yang kita hadapi sekarang. Sudah tentu banyak perbezaan diantara alam kita dan alam-alam yang lain. Kebiasaanya kita tidak terlalu taksub akan perkara-perkara yang berlaku diatas dunia ini sebaliknya lebih cenderung apabila memperkatakan alam ghaib dan mistik. Kenapa berlaku demikian? Adakah disebabkan kita tidak punyai panduan dan pedoman didalam mengharungi kehidupan kita atau kita cuba melalui sesuatu yang bertentangan dengan kebiasaanya? Hanya akal dan fikiran yang waras sahaja yang dapat memberikan kita jawapannya. Janganlah kita menolak fitrah kejadian akal,fikiran dan angan-angan kerana ianya adalah sesuatu yang menakjubkan tercipta diatas kebesaran dan kehendak Yang Maha Esa. Inilah kejadianNya yang kita tidak nampak atau dapat kita buktikan akan keujudannya tetapi ianya ada. Tidakkah itu sesuatu yang mistik?

Kita juga perlu sedar bahawa ada alam nyata dan ada alam ghaib. Janganlah kita sesekali menolak akan keujudannya semata-mata hanya berpandukan pendapat orang lain. Adakalanya pendapat itu bukan bersandarkan pengalaman akan tetapi berpaksikan cerita-cerita dari yang terdahulu tanpa sebarang bukti yang sahih. Setiap apa jua kejadian Yang Maha Esa itu adalah baik juga pada ilmu. Semua ilmu didalam dunia ini samaada yang terdahulu maupun yang akan datang adalah baik dan bagus. Yang menjadikannya tidak baik adalah yang mengamal dan menggunakan ilmu itu. Ilmu untuk mencipta senapang adalah baik. Yang menjadikan ianya tidak baik adalah cara menggunakan senapang itu. Jika ia digunakan untuk tujuan membunuh maka ianya tidak baik. Begitu juga halnya kepada apa jua ilmu didalam dunia ini. Segalanya bergantung kepada cara ia digunakan dan diamalkan. Niat adalah merupakan titik tolak kepada yang akan kita lakukan dan laksanakan dalam kehidupan kita. Perbetulkanlah ia agar dapat memberi faedah kepada kita dan orang lain. Fikir=fikirkanlah.......

Jumaat, 12 Februari 2010

SENI LUKIS SUATU WADAH PERJUANGAN

Bagaimana seseorang pelukis berjuang dalam bidang seni yang diceburinya? Apakah yang sebenarnya yang diperjuangkan oleh pelukis itu? Sekiranya kita mengambil contoh pada masa sebelum kemerdekaan peranan pelukis adalah menyampaikan mesej atau pesanan dalam bentuk lukisan samaada dalam bentuk kartun maupun poster. Ianya seiring dengan peranan penulis yang mengutarakan wadah perjuangan mereka melalui penulisan sedangkan pelukis menggunakan berus dan catan untuk menampakkan perjuangannya. Ada yang disampaikan secara terang dan mudah difahami maksudnya dan ada pula yang disampaikan secara tersembunyi. Akan tetapi konteks sebenar penyampaian mesej itu adalah mengisi suatu perjuangan untuk mendapatkan kemerdekaan. Perjuangan mereka adalah untuk membela bangsa dan tanahair.
Mereka berjuang secara perseorangan maupun berkumpulan.

Selepas kemerdekaan pelukis bergerak dan berjuang untuk mengisi pencanaan seni lukis tanahair. Pelbagai kumpulan pelukis diujudkan untuk merealisasikan impian pelukis-pelukis diwaktu itu untuk memertabatkan seni lukis tanahair. Mereka bergerak aktik diseluruh negara. Walaupuan tanggapan umum terhadap seni lukis agak tipis mereka tetap dengan kesungguhan mereka menghasilkan karya dan melakarkan satu evolusi dalam seni lukis tempatan. Terlalu banyak kejujuran seni pada masa itu dan penumpuan tidak pada kepentingn peribadi tetapi lebih kearah menaikkan imej seni lukis pada mata umum. Biarpun persepsi awam terlalu rendah terhadap mereka, pelukis-pelukis terlibat tetap dengan perjuangan seni mereka. Walaupun terlalu banyak rintingan dan kegetiran yang mereka alami akan tetapi mereka tetap gigih menghasilakan karya lukisan mereka. Banyak nama-nama besar pelukis tanahair lahir dalam zaman itu. Mereka berjuang dalam pelbagai aliran seni lukis.

Agak sedikit berbeza jika dibandingkan perjuangan pelukis pada masa lampau dengan masa sekarang. Dahulu segalanya serba kekurangan dan pengisian perjuangan pelukis agak serius serta jujur. Pada masa ini pelukis mempunyai pelbagai kemudahan untuk menghasilkan dan menengahkan karyanya. Segala-galanya sedia ada. Sokongan dari pihak berwajib dan masyarakat telah mula ada walaupun tidak berapa kuat jika dibandingkan dengan masa lalu. Penerimaan masyarakat terhadap seni lukis telah mula berkembang biarpun nisbahnya agak kecil. Di masa ini perjuangan pelukis bukan hanya sekadar menonjolkan seni lukis dan juga ada segelintir yang menjurus kepada perjuangan diri. Mereka berusaha untuk menaikkan nama dan karya mereka dengan menggunakan setiap peluang yang ada. Terdapat pelbagai cara dan kaedah untuk menengahkan pelukis dan karyanya dipersada seni tempatan dan antarabangsa. Segala-galanya bergantung kepada kredibiliti dan inisiatif pelukis iti tersendiri untuk menempa kejayaan dalam bidang seni lukis. Dunia seni lukis telah habis diterokai. Tiada yang baru. Yang ada hanya memperbaiki dan mengembangkan seni lukis yang ada.

Kalau diteliti secara halus dan mendalam sesebuah karya lukisan itu adalah satu perjuangan. Perjuangan untuk menarik minat mata dan minda masyarakat agar mendekatinya. Perjuangan menyampaikan percernaan minda dan kreativiti. Akan tetapi hal ini selalu dilupakan dan tidak dititikberatkan. Hanya pelukis yang lebih ditonjolkan berbanding dengan kekuatan karya lukisan itu. Kekurangan dalam segi mentafsirkan sesebuah karya berkemungkinan menyebabkan berlakunya kelembapan dalam perkembangan seni lukis tanahair. Carilah dan selidiklah sekiranya ada maklumat atau pengkalan data yang tersimpan mengenai sesebuah karya lukisan pelukis-pelukis yang telah menempah nama di persada seni lukis tanah air. Jawapannya tiada kerana perkara ini tidak mendapat perhatian dari mana-mana pihak. Apa lebih diutamakan adalah perihal pelukis itu sendiri. Mengapa ianya terjadi? Adakah sesebuah karya lukisan itu tiada keistimewaannya sehingga penulisan mengenainya tidak dibuat?

Pada hakikatnya karya lukisanlah yang sepatutnya mendapat liputan dan pengiktirafan lebih dari pelukisnya. Seharusnya penumpuan terhadap penceritaan dan mesej karya lukisan itu perlu dititikberatkan dan diambilkira. Karya lukisan itu akan menjadi satu tatapan koleksi pada masa akan datang biarpun pelukisnya tiada lagi. Bagaimanakah untuk mengambarkan karya itu dari kacamata dan kefahaman pelukisnya sekira tiada sebarang olahan dan maklumat dicatat mengenainya? Yang mungkin terdapat adalah olahan longgar dari kacamata dan minda orang lain. Dengan konteks yang lain perjuangan karya lukisan itu terhenti dengan sendirinya.

ALIRAN DALAM SENI LUKIS TEMPATAN

Kalau kita berbicara pasal seni lukis dan intipatinya ianya bolehlah di tafsirkan sebagai satu rakaman peristiwa yang di lakar dan di olah dengan menggunakan catan serta menurut kredibiliti dan gaya pelukis yang membuatnya. Pelbagai maksud dan pengertian yang terkandung dalam penceritaan lukisan itu. Cara lukisan itu di olah umpamanya adalah suatu penampilan yang tersirat. Sekiranya olahan itu mengunakan kaedah dan warna yang lembut dan menarik hati berkemungkinan penyampaian mesejnya adalah berupa sesuatu yang berhamonis dan sentimental. Manakala sekiranya ia di olah dengan menggunakan kaedah yang kasar dan tidak teratur serta warna yang garang berkemungkinan penyampai mesejnya berupa teguran,sindiran atau protes. Adakalanya pula maksud dan pengertian olahan itu berlawanan dengan yang diperjelaskan tadi. Setiap aliran atau cabang seni lukis mempunyai cara yang tersendiri dari segi penyampaian mesejnya.

Dalam lukisan realistik umpamanya setiap olahan adalah mengikut keadaan sebenar perkara pokoknya atau subject matter. Lukisan potret adalah penyampaian seni rupa yang sebenar. Di sini ianya dilukis seolah2 menyamai paras rupa yang asli. Rakaman yang dibuat adalah berpandukan gambar atau model sebenar di hadapan pelukis. Kekuatan pelukis adalah bagaimana potret ini dapat diterima oleh orang yang melihatnya Manakala dalam melukis pemandangan pelukis akan meniru serupa dengan keadaan subjeknya.

Aliran abstrak pula penyampaian mesejnya adalah mengikut naluri dan kefahaman pelukis itu sendiri. Mesej yang ingin disampaikan tersembunyi dan terselindung disebalik warna yang di gunakan,cara pengolahan dan teknik melukis serta gabungan beberapa kaedah yang lain. Adakalanya lukisan ini terlalu sukar difahami dan memerlukan penelitian yang rapi dan halus sehinggalah dapat memperolehi isi kandung mesejnya. Jangkamasa untuk memahami lukisan ini kadangkala mengambil waktu yang lama biar pun lukisan ini di lihat berkali-kali.

Aliran surrelist pula menampilkan sesuatu yang tidak ujud di muka bumi tetapi cuba ditonjolkan oleh pelukis menurut cara dan daya imiginasinya. Lukisan yang di hasilkan selalunya bertentangan dengan apa yang pernah di lihat dan ujud. Kekuatan yang ada pada lukisan ini adalah cara mesej yang ingin di sampaikan dan ditonjolkan.

Berbeza dengan aliran karikatur atau kartun penyampaian mesejnya dalam bentuk sindiran,pesanan,humor mau pun teguran. Subjeknya berpandukan kepada realiti dan diolah mengikut keadaan semasa. Ada pula yang ingin ditonjolkan berupa sesuatu imaginasi atau mainan minda tetapi mampu meletakkan realiti samaada pada kini atau pun masa akan datang.

Aliran naive adalah satu bentuk lukisan yang asasnya adalah terjemahan yang pada kebiasaannya diolah oleh kanak2 atau pun mereka yang kurang faham mengenai seni lukis. Apa yang mereka nampak di terjemahkan dalam bentuk lukisan berpandukan kepada kefahaman mereka sendiri. Ini sebenarnya adalah permulaan sesebuah karya lukisan dalam kehidupan seorang pelukis. Penyampaian mesejnya terlalu lurus,senang dan mudah difahami. Ianya adalah suatu kebenaran dalam seni lukis tanpa sebarang pengubahsuaian maupun diperbarui mengikut fahaman dan fikiran orang lain. Dalam aspek seni lukis sesuatu mesej yang ingin disampaikan dengan mudah difahami dan tidak kompleks adalah kekuatan karya lukisan itu.
Ada beberapa lagi aliran dan cabang seni lukis yang tidak diperjelaskan sebab ianya kurang aktif dan dipraktikkan dipersada seni lukis tempatan.

Dalam apa jua sekali aliran atau cabang seni lukis sekalipun segalanya terletak dan bergantung kepada bagaimana pelukis mengolahkannya mengikut kehendak dan kefahamannya memahami sesuatu subjek dan mesej ingin disampaikan. Ada mesej disampaikan dengan jelas dan mudah difahami tetapi ada pula yang terselindung dan tersirat. Kebiasaannya hanya pelukis sahaja yang mampu menceritakan apa yang sebenar yang ingin di sampaikan dan di tonjolkan dalam karyanya.

Selasa, 9 Februari 2010

CORETAN MINDA DAN PANDANGAN AZLAN 1

PERTAHAN HAK TANPA KOMPROMI


" Kalau kita lihat akhir-akhir ini orang mula mempertikai, malah memperlekeh hak dan kedaulatan Melayu. Perkara 153 dalam Perlembagaan pun orang berani hujah. Ini yang patut kita pertahankan. Kalau kita diamkan,lama-lama nanti orang berani pijak kepala kita "
- Datuk Ibrahim Ali
( petikan berita dari akhbar Sinar Harian bertarikh 8hb Februari 2010,Selasa )


Seharusnya perkara ini membuatkan kita peka dan ambil berat. Lebih diberi perhatian.Terlalu sedih dan merobek jiwa bila direnungkan dalam-dalam. Melayu,bangsa yang penuh adat resam dan budaya. Orang melayu bersopan santun. Orang melayu berbudi bahasa,ramah dan senang didampingi. Orang melayu bersikap pemaaf,suka merendah diri. Tahu menghormati dan menyanjungi perasaan serta hati orang lain. Orang melayu berhemah,tidak bertindak terburu-buru. Sentiasa bermuafakat untuk mengatasi sebarang masalah dan kerumitan. Suka bermasyarakat. Suka membantu dan saling tolong menolong antara satu sama lain tanpa memikirkan darjat dan keturunan.

Sejak dari kecil lagi anak-anak bangsa melayu diasuh dan dididik dengan adat resam dan budaya orang melayu tinggalan nenek moyang mereka.Tidak hairanlah kalau orang melayu itu bersikap lemah lembut,menjalani kehidupan yang berlandaskan aturan dan tatasusilanya. Orang melayu memang diajar untuk tidak cepat melenting,banyak bersabar serta mudah berkompromi bila mengatasi dan menyelesaikan sebarang kemusyikalan dalam kehidupan. Mana-mana manusia ada had dan batasan dalam prinsip hidupnya apatah lagi melibatkan maruah bangsanya sendiri. Sejinak-jinak ayam di reban  akan mematuk jua bila kelaparan. Begitu juga pada orang melayu.

Hak ketuanan Melayu mula dicabar. Yang mula memperlekehkannya bukan orang lain tetapi orang melayu itu sendiri. Orang lain mengikut sahaja. Kalau ada yang melakukannya ada orang melayu di belakang mereka yang jadi dalangnya. Hari ini orang melayu telah mula menidakkan kebolehan orang melayu sendiri. Mereka bangga menghina bangsa dan turunan mereka sendiri. Mereka lupa akan asal usul mereka disebabkan ada kepentingan peribadi. Mereka sanggup menghasut orang sebangsa dengan mereka untuk menghancurkan bangsa sendiri. Agenda mereka hanya untuk memecah belahkan orang melayu kerana mereka tahu orang melayu terlalu kuat dan utuh bila bersatu. Mungkin mereka telah mengkaji cara bagaimana penjajah terdahulu 'memalaskan' orang melayu dan menjadikan mereka 'tuan'. Kesan penjajahan mengakibatkan hak dan kepunyaan orang melayu sedikit demi sedikit bertukar tangan dan hakmilik. Ini akan mungkin berulang seandainya ada orang melayu yang ingin menjadi penjajah pada bangsanya sendiri. Orang melayu telah tahu dan mula bertelagah sesama sendiri digelanggang yang ditonton oleh orang lain. Mereka mempertawakan 'kebodohan' sengketa adik beradik ini kerana faham akan bidalan melayu.." air dicincang tak akan putus ". Kelompok masyarakat melayu yang dulunya besar secara tidak langsung menjadi kecil akibat dipecahbelahkan. Melayu masih tidak sedar. Orang melayu sudah mudah untuk dihasut dan termakan pujuk rayu. Orang melayu telah mula menolak tepi pemikiran waras mereka untuk mengadili sesuatu berita atau cerita. Benarlah kata-kata pemimpin terdahulu..MELAYU SUDAH LUPA. Kesan akan perpecahan ini mampu menghancurkan dan melenyapkan bangsa Melayu dari muka bumi.

Memetik dari kata-kata hikmat Laksamana Hang Tuah.." Tak Hilang Melayu di dunia"..mungkin ada kebenaran dan tidaknya.
Hang Tuah berkemungkinan merujuk melayu itu bukan pada bangsa tetapi dari segi istilah dan pengertiannya. Melayu disini adalah dari bahasa Jawa yang bermaksud lari. Apa yang dimaksudkan lari itu adalah perubahan pada diri atau dalam bahasa Arabnya bermaksud HIJRAH. Kita disarankan agar "lari" dari kemiskinan dan berusaha untuk memajukan diri dari sudut ekonomi.Kita juga suruh untuk lari dari kebodohan dan kejahilan dengan melengkapan diri kita dengan ilmu-ilmu agar kita dapat mengharungi kehidupan kita penuh bermakna. Dengan adanya ilmu pemikiran kita akan lebih matang dan berwibawa. Keseluruhannya maksud melayu itu adalah berubah kepada sesuatu yang lebih berfaedah dan memunafaatkan kita. Apabila kita telah bersedia "memelayukan" diri kita maka jadilah kita satu bangsa yang agung dan dihormati. Inilah yang dimaksudkan " Tak melayu hilang didunia " kerana manusia sentiasa mengalamai perubahan.

Sekiranya pandangan ini ada kebenarannya tidak mustahilkah akan terhapus dan lenyapnya BANGSA MELAYU dari muka bumi ini? Kita dilahirkan dan dilengkapkan dengan akal serta fikiran. Gunakanlah sebaik mungkin.

Isnin, 8 Februari 2010

TEMA KARYA : SPIRIT OF THE JUNGLE

Spirit of The Jungle adalah merupakan tema terbaru bagi karya-karya lukisan Azlan Adam. Ini  adalah kesinambungan tema-tema Virgin of Jungle dan Soul of The jungle, rentetan kepada siri MINDSKETCHING. Hutanrimba masih menjadi pilihan kepada beliau untuk terus berkarya dan menghasilkan lukisannya. Pengalaman beliau didalam hutanrimba selama lebih 20 tahun dijadikan panduan untuk beliau melakarkannya keatas kanvas. Baginya hutanrimba banyak mengajar beliau mengenai kehidupan dan alam semulajadi. Keindahan hutanrimba yang begitu menyejukkan mata dan mendamaikan jiwa setiap yang mengunjungi membuatkan Azlan begitu teruja untuk mencoretkan pengalamannya kedalam bentuk lukisan.

Hutanrimba yang mempunyai pelbagai khazanah didalamnya menyimpan banyak rahsia samaada bagi yang nyata maupun yang mistik. Meneroka alam semulajadi hutanrimba adakalanya mendatangkan 'keseraman' dan 'ketakutan' bagi yang tidak biasa mendampinginya apatah lagi bagi yang baru pertama kali menjejakkan kaki disitu. Derauan air terjun dan aliran air sungai begitu menghiburkan disamping bunyi-bunyian dari unggas serta penghuni hutanrimba. Mentafsirkan kehidupan alam hutanrimba kepada bentuk lukisan abstrak memerlukan pengamatan dan penghayatan yang mendalam. Setiap elemen-elemen dan unsur-unsur yang terdapat didalam hutanrimba perlu diambilkira bagi menggambarkan keseluruhan jalan penceritaannya.

Spirit atau semangat adalah sebahagian dari elemen yang terdapat didalam hutan. Suasana yang begitu tenteram dan mengasyikkan apabila berada didalam hutanrimba kadangkala menimbulkan keresahan kepada kita. Perasaan takut dan gementar sentiasa menyelubungi kita. Semangat tanah,semangat tempat dan semangat tumbuhan umpamanya seringkali memberi tanggapan negatif kepada yang mengunjungi hutanrimba seolah-olah kehadiran kita seperti diperhatikan . Selain dari itu ada ketikanya semangat-semangat ini mempelawa kita untuk menziarahi tempat tersebut berulang kali. Kita seperti telah jatuh cinta dengan keadaan dan persekitaran hutanrimba tersebut.


..siri Soul of The jungle                                          ..siri Spirit of The jungle









    
  
                                                                            
Untuk mengolahkan semangat atau spirit keatas kanvas adalah sesuatu yang luarbiasa disebabkan kita tidak pasti bagaimana rupa bentuknya. Bagi Azlan untuk menampakkan ciri semangat tersebut beliau menggunakan sentuhan brushstrokes bersahaja,garisan dan renjis tangan. Warna-warna yang lembut dan menyejukkan masih digunakan untuk mencerminkan situasi sesebuah hutanrimba. Beliau juga masih mengekalkan penggunaan pelbagai warna berulang-ulang dan berlapis bagi menunjukkan perubahan persekitaran dan cuaca dihutanrimba. 

Pada pandangan peribadi Azlan siri-siri karya lukisannya yg bertemakan hutanrimba begitu menyeronokkan perasaan dan hatinya. Beliau bebas meluahkan keinginan dalamnya secara spontan tanpa perlu mengikut tatacara maupun peraturan-peraturan dalam seni lukis. Yang utama bagi beliau adalah kemampuan untuk mengekspresikan nalurinya dapat dijayakan dengan baik sekali serta memberi beliau suatu kepuasan dalam berkarya.

Ahad, 7 Februari 2010

CORETAN AKTIVITI SENI LUKIS 1

Bertempat di Mid Valley Exhibition Centre, Kuala Lumpur satu showcase seni telah diadakan pada 10-13hb Disember 2009 sempena BUY BLING-BLING MALAYSIA FAIR 09 pameran mempromisikan barangan keluaran tempatan. Sebanyak 10 booth telah diperuntukan kepada pelukis yang menyertainya. Antara yang terlibat adalah Azlan Adam, Aris Aziz & anak2 mewakili Pelukis CM dan Adeputra & The Gang mewakili Pelukis Conlay. Walaupun dari segi jualan agak terlalu lembap akan tetapi kunjungan pelawat-pelawat pameran sentiasa bertali arus. Mungkin disebabkan kekurangan promosi oleh pihak penganjur maka kesan dari segi pemasaran agak terjejas. Walau bagaimana pun ini merupakan salah satu cara yang mudah dan murah untuk mempromosikan dan memperkenalkan hasil karya pelukis tempatan kepada masyarakat. Semoga diharapkan pada masa akan datang diperbanyakkan undangan kepada pelukis-pelukis untuk menyertai mana-mana pameran disamping diberi peluang untuk mempromosikan karya mereka.


..antara pengunjung ke Artist Showcase.




..karya-karya lukisan Azlan Adam




..peminat seni lukis




...antara karya lukisan Azlan Adam yang dipamerkan
Siri-siri Virgin Jungle dan Spirit of The Jungle.



..menggunakan nama NUSANTARA ARTIST GROUP

Sabtu, 6 Februari 2010

KARYA SENI AZLAN ADAM NO.25- Siri Spirit of The Jungle








TAJUK/ TITLE             :   Aspiration 2

MEDIA/ MEDIUM       :   Akrilik atas Kanvas/Acrylic on Canvas

UKURAN/Dimension   :   36 inci x 25 inci/ 92 cm x 64 cm

TAHUN/Year                :   2009

HARGA/Price              :    USD4,100.00


Aspiration 2 diilhamkan berpandukan keadaan dan situasi hutanrimba pada petang hari ketika redup. Keakraban kehidupan habitat didalam hutanrimba terutamanya flora dan fauna ditonjolkan dengan pengunaan pelbagai warna-warni. Kehidupan flora yang baru tumbuh dan hidup didalam hutanrimba digayakan dengan warna putih manakala tumbuhan yang telah pupus dan mati ditunjukkan dengan menggunakan warna hitam. Walau bagaimana pun kedua-dua warna ini mampu mencorakkan satu inspirasi yang menyenangkan mata dan minda.

KARYA SENI AZLAN ADAM NO.24- Siri Spirit of the Jungle








TAJUK/Title                  :    Aspiration 1
MEDIA/Medium           :    Akrilik atas Kanvas
                                              ( Acrylic on Canvas )
DIMENSI/Dimension :     36 inci x 25 inci
                                              ( 92 cm x 64 cm )

TAHUN/Year               :     2009

HARGA/Price            :   USD4,1OO.OO


Aspiration 1 diilhamkan dan dihasilkan berpandukan suasana hutanrimba yang penuh dengan ketenteram dan kedamaian pada waktu pagi. Pemandangan yang menyejukkan mata dan perasaan serta menceriakan minda digarap dengan menggunakan warna-warna sejuk. Untuk menampakkan dan menonjolkan" Spirit " (Semangat ) diatas kanvas sentuhan brushstrokes yang bersahaja dan jitu digayakan. Gurisan,renjisan,titik dan garisan adalah pelengkap kepada manifestasi mengenai hutanrimba dan alam mistiknya. Ini adalah kerana sehingga kini tiada siapa dapat menceritakan situasi yang sebenarnya mengenai betapa misterinya hutanrimba berserta dengan rahsianya yang masih belum terungkai.Penggunaan warna yang berlapis dan berulang-ulang diantara satu sama lain mencerminkan pertukaran masa dan keadaan dihutanrimba.Hutanrimba adalah permulaan bagi sebuah kehidupan dan perjalanannya. Hutanrimba dan sistem ekologinya adalah penjana kehidupan manusia. Terlalu banyak ianya memberi munafaat kepada kita dimuka bumi ini. Hutanrimba harus dijaga agar ia tidak pupus dan musnah oleh tangan-tangan yang kejam. Usaha untuk terus memelihara hutanrimba dan khazanahnya perlulah dijalankan dengan bersungguh-sungguh demi untuk menyelamatkan " harta " yang tidak ternilai ini dari terus lenyap dari kehidupan kita.

KEPRIHATINAN TERHADAP SENI LUKIS

Terlalu banyak persoalan bermain di benak fikiran kita apabila diajukan pertanyaan mengenai seni lukis. Yang kerap didengar sudah tentulah perihal kefahaman awam terhadap seni lukis. Kekurangan ilmu mengenai seni lukis mungkin sebab utama seni lukis terpinggir dari mata masyarakat Malaysia. Adakah itu kebenarannya? Senerio seni lukis di negara kita terlalu dingin dan hambar akan sambutannya. Pelukis dan penggiat seni ini masih termangu-mangu dan terkial-kial untuk mempromosi serta memperkenalkan hasil karya mereka. Rata-rata menghadapi kesukaran untuk terus maju dalam kariernya. Hanya segelintir kelompok yang masih mampu bertahan di persada seni lukis tanahair.

Selain dari hal kefahaman aspek kemampuan untuk memiliki atau membeli karya asli pelukis juga diantara sebab lain yang membuatkan bidang seni lukis ini jauh ketinggalan dari segi sokongan masyarakat. Tidak semua orang mampu membeli dan memiliki karya asli pelukis. Ini mungkin disebabkan lukisan bukanlah satu produk pilihan dalam hidup mereka.

Ada juga segelintir masyarakat di Malaysia ini masih memandang rendah terhadap hasil seni anak watan sendiri. Mereka masih mengagung-agungkan karya pelukis bangsa lain. Pada mereka pelukis-pelukis bangsa lain lebih maju dan matang dalam penghasilan karya. Jika mereka tidak mampu memiliki karya asli pelukis berkenaan sekalipun mereka akan cuba mendapatkannya dalam bentuk cetakan. Setidak-tidaknya bagi mereka ada memiliki karya tersebut walaupun adakala harga cetakan itu lebih mahal jika dibandingkan dengan harga karya asli pelukis tempatan. Mengapa ini boleh terjadi? Adakah disebabkan prestij atau kefahaman seni? Apa bezanya diantara karya pelukis tempatan dan pelukis negara lain? Sepatutnya kita harus peka akan seni itu sendiri. Seni itu berjiwa dan untuk mendapatkan hasil seni yang sedemikian kita perlu meniliti kekuatan bangsanya pelukis itu. Disebalik setiap karya lukisan terkandung peribadi pelukisnya.

Sekali lagi campur tangan pihak-pihak yang terlibat didalam perencanaan dan kemajuan seni lukis tempatan diperlukan. Mereka seharusnya mengemudi dengan apa cara sekalipun untuk mempromosikan seni lukis kepada masyarakat di Malaysia. Usaha-usaha begitu perlu dilakukan berterusan bukan sekadar melepaskan batuk ditangga. Sebenarnya seni lukis tempatan adalah satu kegiatan yang besar serta mampu menjana pendapatan yang begitu lumayan samaada kepada pelukis dan penggiatnya maupun pada negara. Satu tindakan menyeluruh perlu diambil untuk memertabatkan seni lukis tempatan sebagai satu industri. Sokongan dari pelukis-pelukis dan penggiat-pengiatnya perlu ada. Juga dari kelompok cendiakawan seni lukis perlu bersatu untuk merealisasikan usaha ini.

Pendedahan kepada masyarakat mengenai seni lukis mesti diadakan tanpa henti agar mereka tahu dan faham akan bidang ini. Segmen perihal seni lukis tempatan di media massa perlu dujudkan setidak-tidaknya seminggu sekali dan sebaik-baiknya setiap hari agar keberkesanan untuk menengahkannya pada masyarakat berhasil. Pelukis-pelukis dan penggiat seni diperkenalkan pada umum agar masyarakat tahu mengenai mereka sama seperti mana juga usaha mempromosikan artis-artis hiburan dan persembahan di lakukan. Kita perlukan masyarakat yang celik seni lukis untuk menjadikan seni lukis itu satu industri.

Apa jua yang akan dilakukan dan diambil kira untuk memajukan seni lukis dipersada seni tempatan pokok utamanya adalah pelukis yang terlibat. Segala-galanya terletak dibahu pelukis itu samaada untuk terus maju dalam kariernya atau sebaliknya. Pelukis harus sedar akan tanggungjawab mereka didalam memertabatkan seni mereka. Kemana arah yang mereka akan lalui dan halatuju hanya pelukislah yang layak menentukan. Hanya pelukis yang ada jawapannya.

Rabu, 3 Februari 2010

CITARASA TERHADAP SENI TAMPAK-LUKISAN

Apabila kita berbicara mengenai seni, tumpuan utama masyarakat terutama di Malaysia ini adalah seni persembahan yang merangkumi nyanyian,muzik,lakonon dan tarian. Mereka lebih terpesona dengan seni persembahan ini kerana ianya dapat memberikan keseronokan dan hiburan serta sanggup mengeluarkan belanja untuk memperolehi
apa yang mereka kehendaki. Adakalanya mereka sanggup mengenepikan hal-hal lain asalkan persembahan seni ini mendapat keutamaan dalam hidup mereka. Paling ketara adalah seni persembahan yang ditayangkan di media massa terutama media elektronik. Kegilaan kelompok remaja terhadap seni persembahan lebih menonjol dari golongan masyarakat yang lain. Merekalah peminat dan penyokong utama seni persembahan seperti nyanyian dan muzik serta ada yang menjadikan artis-artis itu sebagai idola mereka. Kalau kita teliti lebih mendalam siapakah yang sebenarnya berjaya menambat golongan ini? Apakah rasionalnya untuk kita mendapatkan hiburan dan keseronakan dengan terpaksa mengeluarkan belanja tanpa memperolehi sebarang pulangan? Adakah sebenarnya masyarakat yang seharusnya menjadi idola kepada penggiat seni persembahan dan bukan sebaliknya? Ini kita ambil kira dari sudut perkembangan seni itu. Mampukah seseorang penggiat seni persembahan bertahan dipersada seni tanpa sokongan peminat? 

Berbanding dengan seni tampak terutamanya lukisan, minat masyarakat Malaysia terhadap bidang ini terlalu menipis. Rata-rata kebanyakkan mereka suka akan lukisan tapi tidak mahu mengeluarkan belanja untuk memperolehinya walaupun harga sebuah lukisan itu mampu mereka biayai. Mereka lebih gemar memilih cetakan, poster atau gambar sebagai penghias kediaman atau pejabat mereka. Bagi sesetengah masyarakat berbelanja untuk mendapatkan sekeping lukisan adalah membazir jika dibandingkan terhadap kegemaran mereka pada seni persembahan. Apakah yang sebenarnya yang menjadikan sambutan masyarakat begitu dingin terhadap seni lukis? Jika ada yang meminati lukisan bilangan mereka ini boleh dicongak dengan jari. Dimana sahaja jika ada yang memperagakan hasil karya lukisan asli ianya mendapat perhatian sekali imbas dari masyarakat. Jarang diketemui masyarakat di Malaysia ini berkerumun untuk melihat sesebuah karya lukisan.

Selain dari itu jika diteliti dari sudut yang meminati lukisan kebanyakkan mereka lebih cenderung  kepada potret,realist dan abstrak walhal cabang seni tampak ini terlalu luas. Masyarakat di Malaysia umumnya suka kepada sesuatu yang cantik dan sedap mata memandang. Begitu juga kesukaan mereka kepada lukisan. Mereka akan memilih sesebuah lukisan yang senang mereka fahami mesej dan subjeknya tanpa memening fikiran mereka. Terlalu sedikit dari kelompok masyarakat yang meminati lukisan meluangkan masa mereka untuk menghayati sesebuah karya lukisan. Jika mereka mampu memilikinya sekalipun lukisan tersebut hanya menjadi bahan peraga dan penghias ruang. Kebanyakkan yang membeli lukisan adalah disebabkan oleh beberapa faktor :-

          1. Sesuatu yang begitu nostalgia dan mengimbau
               kenangan
          2. Sebagai bahan catatan dan rekod
          3. Penghias ruang dan sudut
          4. Pengumpul atau kolektor lukisan
          5. Prestij dan kebanggaan

Di Malaysia sokongan dari institusi-institusi kewangan untuk menginsurankan dan mengkategorikan karya lukisan sebagai harta intelek tidak ada sama sekali. Sebaliknya kebanyakkan pembeli dan pemilik lukisan tersebut menginsurankannya sebagai sebahagian dari asset. Tiada sebarang usaha yang dilakukan oleh mana-mana pihak untuk berbincang dengan pihak yang terlibat agar lukisan ini diterima pakai sebagai harta intelek dan boleh diinsurankan dalam kategori tersebut. Jika karya lukisan masih tidak diterima insurannya dalam kategori yang dinyatakan maka perkembangan dan nilai tambahan karya itu tidak dapat ditentukan.

Selain dari itu kekurangan dan mungkin ketiadaan langsung pengkritik lukisan ditanair kita yang mana kehadiran mereka akan menguatkan lagi bidang seni lukis tempatan. Pelukis di Malaysia tidak berpeluang untuk menimba pengalaman dan tidak mengetahui kekuatan serta kelemahan pada karya mereka disebabkan tiada penilai yang bertauliah. Masing-masing akan beranggapan bahawa karya mereka adalah hebat. Apalagi jika tulisan mengenai mereka sering terpampang didada akhbar tempatan. Seluruh pelosok tanahair akan mengetahui mengenai aktiviti-aktiviti mereka. Kebanyakkan wartawan dan penulis rencana mengenai seni lukis diakhbar tempatan tidak mempunyai kepakaran dan pengetahuan mengenai lukisan. Rata-rata akan menerima pakai segala apa yang disuarakan oleh pelukis itu. Mereka lebih cenderung untuk mempromosikan pelukis dan bukan berbicara mengenai hasil karyanya.

Ketiadaan kepekaan pelukis dalam hal yang bersangkut paut dengan mutu hasil karya mereka lambat laun akan menjejaskan usaha mereka untuk terus maju dan berkembang. Mereka tidak akan sedar akan adanya kelemahan dan kepincangan dalam karya mereka disebabkan terlalu banyak mendapat sanjungan dan pujian dari pihak-pihak yang tidak tahu secara mendalam hal-hal seni lukis dan perkembangan semasa. Persada seni lukis Malaysia memerlukan pengkritik seni lukis yang berwibawa demi untuk memertabatkan karya lukisan pelukis tempatan diperingkat global.

Persoalan didalam hal ini hanya pelukis yang terlibat perlu memikirkan tindakan seterusnya. Apa yang akan terjadi kepada dunia seni lukis Malaysia pada masa akan datang hanya pelukislah yang dapat  dan berhak menjawabnya. Setiap sesuatu yang positif dan negatif didalam seni lukis tempatan terletak dan bergantung pada inisiatif pelukis itu tersendiri. Merekalah penggeraknya. Kerjasama dan sokongan diantara penggiat seni persembahan dan penggiat seni lukis perlu dijalinkan seiring dan saksama. Secara tidak langsung kekuatan kedua-dua bidang seni ini akan terus dicapai dan dinikmati oleh penggiatnya. 

MINDSKETCHING

SESUATU YANG ISTIMEWA

HADIAH UNTUK YANG TERISTIMEWA

VIDEO TERHANGAT DIPASARAN

PERMAINAN DAN HIBURAN